BÚCSÚ: MOSOLY
A szerelemről
csak jót és rosszat tudok
mondani - mást nem.
Fodor Ákos
Gondoltam, Beltane alkalmából írok pár sort a szerelemről, de rájöttem, hogy minden, amit mondhatnék, azt már Fodor Ákos ebben a pár sorban esszenciálisan összefoglalta. De hogy ennél azért picit hosszabb legyen a bejegyzés, megpróbálkozom a lehetetlennel, és a feketét/fehéret a színeire bontom. Hiszen a szerelem nem csak jó és rossz, de ezer arcú, szivárványszínű, játékosan dallamos, felemelő, szárnyakat adó, földre sújtó, túlélhetelen vagy épp élni tanító...
Minden, amit itt leírok, az én viszonyulásom a szerelemhez. Lehet, hogy van benne olyan, amiben magadra ismersz, vagy olyasmi is, amiről másképp vélekedsz. Mégis akad egy tétel, ami vitathatatlan: a szerelem az egyik legszépségesebb, legnagyszerűbb, legcsodálatosabb érzés, amiben részünk lehet és aminek részesei lehetünk!
A szerelem ellentmondásos, erről árulkodik születésének görög története. A kasztrált Uranosz férfiasságának vércseppjeiből és a tenger hullámaiból fogant, s varázslatos szépségű fiatal nőként lépett Ciprus partjaira. Ezzel a momentummal sikerült a minap kizökkenteni a tanítványaimat, pedig szerintem gyönyörű a szimbolikája.
A legmagasabb égi és a legmélyebb tudatalatti ölt testet a földi szerelemben. Nyomában éppúgy jár termékenység, mint viszály, szenvedély és lemondás, csábítás és elutasítás, szakralitás és közönségesség...
Jó pár év és jó pár szerelem távlatában kijelenthetem (magamnak), hogy szerelem és szerelem között bizony épp ilyen hétmérföldes a különbség. Sőt, a legtöbbjükről utólag még az is kiderült, hogy fakó visszhang, csalóka ábránd, olcsó utánzat vagy flitteres illúzió volt csupán. Az igazi szerelem ritka, s Harmóniából jó, ha egy jut egy életre. Az pedig hatalmas ajándék, féltve kell őrizni, mert a harmónia rendkívül törékeny...
Két ember társas játéka egy harmadikként létrehozott közös érzelemmel.
A bejegyzés írása közben épp ebédet készítettem, mikor is megfogalmazódott bennem ez a gondolat: olykor még a szerelemben is kell főni a saját levünkben. Szeretem a főzős hasonlatokat az energiák egyesülésére, arra, hogyan adódik össze sok különböző íz egy új, finom esszenciává.
Rotyog a paradicsomlevesem, és azon jár az agyam, hogy szinte már önmagában is készen van, miért kell vele ennyit várni, hogy fogyasztható legyen?
Mert az ízeknek - a hagymának, a zellernek, a fűszereknek kell ez az alkímia, hogy kihozzák magukból a legtöbbet. Olykor ez a kapcsolatokra is igaz. Kell, hogy magas lángon égve (akár a szenvedélyben, akár a szenvedésben) kihozzuk magunkból a még többet...
Más tizenhat évesen fejest ugrani valami félelmetesen ismeretlen, de félelmetesen vonzó csodába, és egészen más felnőtt szívvel, sok mindent tapasztalva újra belekóstolni.
Sokan sóvárognak a hajdanvolt kamaszszerelem után, én azt vallom, nincs szebb, mint önmagunkra ébredve a másikra találni.
Amikor már tudjuk, hogy a kép így is, úgy is minket tükröz. Már nem riasztanak az önmagunkban is elfogadott szépséghibák, nem ijeszt meg a másik emberi lény nagyszerűsége, különlegessége, tehetsége, félelmei, démonjai, múltja jelene vagy jövője.
Egyszerűen csak jól esik beleveszni a tükörképbe...
Erről Hervay Gizella Levél helyett című soraiban így ír: "És megtörténhetik: társra is találhatunk, csak meg kell tanulnunk az ő egyetlen, soha meg nem ismételhető nyelvét. Csak meg kell ismernünk, a föld rétegein át haladva, a történelem korszakain át haladva, eljutva oda, ahol ő csak ő, ahol ő a teljes világegyetem, és megszólítani. (...) Ha megtalálod neki azt a szót, amit keres! Társad lesz és válaszol, és válaszában felfénylik az elveszett szó, ami gyermekkorod zsebéből valamikor nyomtalanul kigurult."
A másik pedig az, hogy egyáltalán nem beszélünk. Nem a hétköznapi dolgokról, hogy mit tervezünk a hétvégére vagy mit nézzünk meg a moziban, hanem arról, ami bennünk van. Arról, ami a szerelmet csillogó szövedékké szövi, a bennünk kavargó érzésekről. Akkor tudunk igazán szólni, ha a sötét színeknek is merünk nevet adni: a félelmeknek, a fájdalmaknak, az ellentmondásoknak. De van, hogy a világos színeket is meg kell tanulni: az örömöt, az eksztázist, az elragadtatottságot...
Ezeknek a szerződéseknek a megvalósítása vagy figyelmen kívül hagyása semmiféle (emberi) jogi következménnyel nem jár, de a találkozások elkerülhetetlenek.
Ott és akkor dönthetünk róla, hogy megéljük-e.
De ha igent mondunk rá, előbb mélyre kell merülni, nyakig az érzelmekbe, hagyni kell, hogy elsodorjon bennünket a vágy, a szenvedély, a megmagyarázhatatlan, a megfoghatatlan, az ésszel-értelemmel fel nem fogható. A tudatost és a tudatalattit kell "földivé", "élhetővé" szelídíteni...
Mert a szavak belevesznek a feledés homályába, de a hangulatok, az érintések, az együtt-rezdülések elevenek maradnak.
Azok, amiktől tapinthatóvá sűrűsödik és szikrákat vet a levegő. Azok, amik elhatározássá érlelik a vágyat vagy hallhatóvá formálják a bennünk lévő érzéseket. Azok, amik elmossák a tér és az idő határát.
Hogy szép kerek legyen a történet, Fodor Ákos Axiómája legyen a záróakkord:
Nem az a titok,
amiről „nem beszélünk”.
A titok: s z ó t l a n
(Nekem a titok neve: meghittség...)
A szerelemről
csak jót és rosszat tudok
mondani - mást nem.
Fodor Ákos
Gondoltam, Beltane alkalmából írok pár sort a szerelemről, de rájöttem, hogy minden, amit mondhatnék, azt már Fodor Ákos ebben a pár sorban esszenciálisan összefoglalta. De hogy ennél azért picit hosszabb legyen a bejegyzés, megpróbálkozom a lehetetlennel, és a feketét/fehéret a színeire bontom. Hiszen a szerelem nem csak jó és rossz, de ezer arcú, szivárványszínű, játékosan dallamos, felemelő, szárnyakat adó, földre sújtó, túlélhetelen vagy épp élni tanító...
Minden, amit itt leírok, az én viszonyulásom a szerelemhez. Lehet, hogy van benne olyan, amiben magadra ismersz, vagy olyasmi is, amiről másképp vélekedsz. Mégis akad egy tétel, ami vitathatatlan: a szerelem az egyik legszépségesebb, legnagyszerűbb, legcsodálatosabb érzés, amiben részünk lehet és aminek részesei lehetünk!
Vörös: a szerelem születése
A különböző mitológiákban a szerelem istennője címet a Vénusz bolygó viselte, és bár az egyik kultúrában Aphroditének, míg a másikban Astarténak, Isthárnak, Turannak vagy Freyának nevezték, ugyanazt jelentette.A szerelem ellentmondásos, erről árulkodik születésének görög története. A kasztrált Uranosz férfiasságának vércseppjeiből és a tenger hullámaiból fogant, s varázslatos szépségű fiatal nőként lépett Ciprus partjaira. Ezzel a momentummal sikerült a minap kizökkenteni a tanítványaimat, pedig szerintem gyönyörű a szimbolikája.
A legmagasabb égi és a legmélyebb tudatalatti ölt testet a földi szerelemben. Nyomában éppúgy jár termékenység, mint viszály, szenvedély és lemondás, csábítás és elutasítás, szakralitás és közönségesség...
Narancs: hétmérföldes különbségek
Aprodité önmagában sosem kel életre, szüksége van az őt lángba borító ellenpólusra: Árészre, a háború istenére. Nászukból fogant gyermekeik emlékeztetnek bennünket a párkapcsolatokban megélt érzések sokféleségére: Phobosz - a félelmekre, Deimosz - a rettegésre, Érósz - a szerelemre, aki nem tud a másik, Anterósz viszontszerelme nélkül kiteljesedni és Harmónia - az egyesítőre.Jó pár év és jó pár szerelem távlatában kijelenthetem (magamnak), hogy szerelem és szerelem között bizony épp ilyen hétmérföldes a különbség. Sőt, a legtöbbjükről utólag még az is kiderült, hogy fakó visszhang, csalóka ábránd, olcsó utánzat vagy flitteres illúzió volt csupán. Az igazi szerelem ritka, s Harmóniából jó, ha egy jut egy életre. Az pedig hatalmas ajándék, féltve kell őrizni, mert a harmónia rendkívül törékeny...
Sárga: miért kell olykor főni a saját levünkben?
A fentiekből is kiderül, hogy a szerelem nem rózsaszínű köd vagy egy folytonos vonal. Állandóan mozgásban, áramlásban, hullámzásban van, ha kibillenünk az egyensúlyunkból, ő is billen. S a mi dolgunk visszaállítani a harmóniát, mert magától nem mozdul sehova.Két ember társas játéka egy harmadikként létrehozott közös érzelemmel.
A bejegyzés írása közben épp ebédet készítettem, mikor is megfogalmazódott bennem ez a gondolat: olykor még a szerelemben is kell főni a saját levünkben. Szeretem a főzős hasonlatokat az energiák egyesülésére, arra, hogyan adódik össze sok különböző íz egy új, finom esszenciává.
Rotyog a paradicsomlevesem, és azon jár az agyam, hogy szinte már önmagában is készen van, miért kell vele ennyit várni, hogy fogyasztható legyen?
Mert az ízeknek - a hagymának, a zellernek, a fűszereknek kell ez az alkímia, hogy kihozzák magukból a legtöbbet. Olykor ez a kapcsolatokra is igaz. Kell, hogy magas lángon égve (akár a szenvedélyben, akár a szenvedésben) kihozzuk magunkból a még többet...
Zöld: szívközéppont
A szerelem, mint minden érzelem, gesztus, tett vagy gondolat - minket tükröz. A szerelem velünk együtt érlelődik, változik, formálódik.Más tizenhat évesen fejest ugrani valami félelmetesen ismeretlen, de félelmetesen vonzó csodába, és egészen más felnőtt szívvel, sok mindent tapasztalva újra belekóstolni.
Sokan sóvárognak a hajdanvolt kamaszszerelem után, én azt vallom, nincs szebb, mint önmagunkra ébredve a másikra találni.
Amikor már tudjuk, hogy a kép így is, úgy is minket tükröz. Már nem riasztanak az önmagunkban is elfogadott szépséghibák, nem ijeszt meg a másik emberi lény nagyszerűsége, különlegessége, tehetsége, félelmei, démonjai, múltja jelene vagy jövője.
Egyszerűen csak jól esik beleveszni a tükörképbe...
Kék: tanulni kell a szavakat
A szerelem kommunikációjának két buktatója van. Az egyik, hogy mindenki kizárólag a maga nyelvét beszéli, és nem tanul meg a másik szavaival szólni.Erről Hervay Gizella Levél helyett című soraiban így ír: "És megtörténhetik: társra is találhatunk, csak meg kell tanulnunk az ő egyetlen, soha meg nem ismételhető nyelvét. Csak meg kell ismernünk, a föld rétegein át haladva, a történelem korszakain át haladva, eljutva oda, ahol ő csak ő, ahol ő a teljes világegyetem, és megszólítani. (...) Ha megtalálod neki azt a szót, amit keres! Társad lesz és válaszol, és válaszában felfénylik az elveszett szó, ami gyermekkorod zsebéből valamikor nyomtalanul kigurult."
A másik pedig az, hogy egyáltalán nem beszélünk. Nem a hétköznapi dolgokról, hogy mit tervezünk a hétvégére vagy mit nézzünk meg a moziban, hanem arról, ami bennünk van. Arról, ami a szerelmet csillogó szövedékké szövi, a bennünk kavargó érzésekről. Akkor tudunk igazán szólni, ha a sötét színeknek is merünk nevet adni: a félelmeknek, a fájdalmaknak, az ellentmondásoknak. De van, hogy a világos színeket is meg kell tanulni: az örömöt, az eksztázist, az elragadtatottságot...
Indigó: az égben kötve, a hullámokba vetve
Szerintem (és erről mindenkinek nyugodtan lehet más az elképzelése) - a szerelmet két lélek jóval a megvalósulás előtt - talán az égben, talán egy köztes dimenzió fehér íróasztala mellett - egy láthatatlan szerződésben rögzíti.Ezeknek a szerződéseknek a megvalósítása vagy figyelmen kívül hagyása semmiféle (emberi) jogi következménnyel nem jár, de a találkozások elkerülhetetlenek.
Ott és akkor dönthetünk róla, hogy megéljük-e.
De ha igent mondunk rá, előbb mélyre kell merülni, nyakig az érzelmekbe, hagyni kell, hogy elsodorjon bennünket a vágy, a szenvedély, a megmagyarázhatatlan, a megfoghatatlan, az ésszel-értelemmel fel nem fogható. A tudatost és a tudatalattit kell "földivé", "élhetővé" szelídíteni...
Ibolya: szavak nélkül
Bár eddig hosszú sorokban szavakká próbáltam formálni mindazt, aminek a legmeghatározóbb pillanatai valójában szavak nélkül valók.Mert a szavak belevesznek a feledés homályába, de a hangulatok, az érintések, az együtt-rezdülések elevenek maradnak.
Azok, amiktől tapinthatóvá sűrűsödik és szikrákat vet a levegő. Azok, amik elhatározássá érlelik a vágyat vagy hallhatóvá formálják a bennünk lévő érzéseket. Azok, amik elmossák a tér és az idő határát.
Hogy szép kerek legyen a történet, Fodor Ákos Axiómája legyen a záróakkord:
Nem az a titok,
amiről „nem beszélünk”.
A titok: s z ó t l a n
(Nekem a titok neve: meghittség...)