2016. március 30., szerda

Kódfejtés

Szemiotika a hétköznapokban

Azt mondták a hatalmasok: akinek a hat alma sok, az már ahhoz hatalmas ok, hogy ne legyen hatalma sok!
(nyelvtörő)

Rengeteg könyv és film foglalkozik azzal a témával, mikor a megoldáshoz rejtvények megfejtésén keresztül juthatunk.
Ilyen volt például Dan Brown A Da Vinci-kód című műve, amiben Robert Langdon szimbólumkutatót kísérhettük végig a Szent Grál-rejtély megoldásáig. A titok védelmezői festményeket, verseket, trükkös szerkezeteket használtak útjelzőknek.
Frissen futó sorozat a Rejtjelek, amiben egy tetőtől talpig tetovált nő testére festett üzeneteit igyekszik dekódolni az FBI kis csapata.

Ugye, milyen izgalmas elfoglaltság titokzatos írásokat, képeket böngészni?
Bele sem gondolunk, de mi is megtehetjük mindezt nap mint nap. Mert a szimbólumok mindenhol jelen vannak. Egyszerű szimbólumok többek közt a színek, a betűk, a számok, többrétegű jelentéssel bírnak a képek, a mesék, a filmek, az álmok.

Szimbólumtípusok

Vannak egyetemes szimbólumok, amihez a világ minden szegletében ugyanazt a képzetet társítjuk. A barlangok boltíves formája az ősidők óta nyújt menedéket az embernek, így ha folyóírásunkban megjelenik ez az ábra (leginkább az "m" és az "n" betűinkben) akkor a védelmi igényünket rajzoljuk le. A vizet az érzelmekhez, az élet eredetéhez társítjuk, míg a holdat a változékony női princípiumhoz.

A területi, illetve csoportszimbólumok sokkal szeparáltabbak, mivel egy adott földrajzi helyhez, népcsoporthoz kapcsolódnak. A magyar mondákban gyakori motívum a szarvas vagy a farkas, de jaguárral egyetlen mesében sem találkozhatunk. Ellenben a közép- és dél amerikai kultúrában, ahol őshonos ez a nagymacskaféle, ő vált az erő és a hatalom szimbólumává.

Találkozhatunk a társadalom alkotta, egyetemes megegyezésen alapuló szimbólumokkal, mint a KRESZ-táblák vagy a piktogramok.
De alapvetően az írás is ide tartozik. Eredetileg rajzokat véstek falakra, táblákra, majd a legtöbb kép évszázadok-ezredek alatt leegyszerűsödött és betűvé formálódott.

A kép a legegyszerűbben értelmezhető szimbólum, de mivel a vizuális világ a tudatalattira, az emóciókra hat, ezért előszeretettel használja többek közt a reklámipar is. Így nem csupán termékeket vásárolunk, hanem mögöttes, rejtett üzeneteket is.

Ha egy kicsit odafigyelünk a körülöttünk lépten-nyomon felbukkanó jelképekre, és megpróbáljuk értelmezni a szimbólumokat, mi magunk is kódfejtőkké válhatunk. Bepillantást nyerhetünk abba, hogyan manipulálnak, terelgetnek bennünket a vásárlás felé például a státusszimbólumokkal.

Néhány jól ismert szimbólum

A "rágott" alma

Az Apple cég logója nem egyszerűen egy alma, hanem egy olyan alma, amiből valaki már leharapott egy falatot.
Ha csak kerek, mosolygós, gömbölyű almáról lenne szó, akkor a szerelmet és a termékenységet szimbolizálná, ám így erős a párhuzam azzal a bizonyos bibliai történettel.
Mi az üzenet?
Minden tudás megszerezhető, a tiéd lehet, ha leszakítod (=megveszed). És mivel már "beleharaptál" senki sem veszi el tőled. Megjelölted, a tied. Az alma ráadásul folyamatos csábítás, ami újabb és újabb modellek beszerzésére sarkallja az iPhone-függőket. (És mennyi mindent tudnak azok a szuper applikációk!)

Ablak a világra

Legnagyobb vetélytársa, a Windows is a tudást ígéri, hiszen az ő logójával virtuális ablakot nyithatunk a világra.
Az ablak a kapcsolatot jelenti a belső és a külső között, rajta keresztül megmutathatjuk magunkat és befogadhatjuk a kintről érkező információkat.
Ám az ablakon csak kitekintünk, nem lépünk át rajta - ahhoz az ajtó szimbólumára lenne szükség.
Ráadásul ez az ablak négy felé osztott és négy színű.
A négyes szám a látható, anyagi világ jelölője, az egzisztenciáé, a megszerzett javak feletti uralomé. Stabilitást és megbízhatóságot sugároz.
Mi az üzenet?
Hogy rajta keresztül biztonságosan léphetsz kapcsolatba a világgal, anélkül, hogy valóban részt kéne venned benne.

On the road

Az autómárkák kiválasztásában is "segít" a tudatalattink. Ezen a téren vannak könnyebben megfejthető üzenetek, mikor egy figurális alak az adott jármű emblémája és vannak picit rejtettebb tartalmak, mikor csak formákat is színeket használnak.

A Ferrari lova két lábra ágaskodik és nincsen rajta se kantár, se nyereg. A vadló pedig a nyers, megzabolázatlan erő, a szabadság és a száguldás jelképe. Ehhez még megalkották az úgynevezett "ferraripiros" színt is, ami plusz energiát, lendületet, vérbőséget kölcsönöz az autónak. Vele fut versenyt a Porsche ló-logója.
Állati erőt rejt továbbá az ugró jaguár (Jaguar), a leszegett fejű támadó bika (Lamborghini) vagy az ágaskodó oroszlán (Peugeot).

Akiknek a száguldásnál fontosabb szempontok vannak az utakon, azok megfizethetik az "angyali" védelmet.
Több nagy, és igen drága autógyártó cég sugalmazza ezt a márkajelzésével, például az Aston Martin, a Bentley vagy a Rolls-Royce.
Az angyaloknak szabad bejárása van az égi és a földi birodalmakba, olyan helyekre is eljuthatnak, ahova az átlagemberek nem. A szárnyak a könnyedségre, a szabadságra a világok közti utazásokra utalnak.
Az áruk alapján angyali autókkal csak a kiválasztottak járhatnak.
(A Mazda "M" betűje is hasonló szárnyas segítőre utal, sokkal megfizethetőbb árkategóriában.)

Harmónia vagy biztonság?

Folytatva még az autós témát, gyakran csak a hármas vagy négyes felosztás jelenik meg a logóban.
Hármas osztású például a Mercedes, a Mitsubishi, négyes a BMW, az Audi vagy a Hyundai.

A 4-es számról volt már szó a Windows kapcsán: itt is a biztonságot, a megbízhatóságot, a stabil erőt üzen.
Ezekkel az autókkal "minden rendben van".

A 3-as lazább, dinamikusabb, kreatívabb. A három (ahogy a szóban is benne van) a harmónia száma, az életörömöké. A hármas számhoz alapvetően pozitív tartalmakat kapcsolunk, gondoljunk például a három kívánságra.
S az üzenet? A kiegyenlítettség.

Velünk a sport is könnyebb

A két legnagyobb sportszergyártó cég logójának jelentéstartalmát is hasonlóképpen "kicsomagolhatjuk".

Folytatva a hármasság irányvonalát, vegyük előbb az Adidast.
Három - együttesen "A" betűt idéző - felfelé növekvő vonal. Az a betű a grafológiában a cselekvő ént reprezentálja, míg a szimbolikában a kezdetet, az elindulást, az akarati erőt.
Mi a kép üzenete?
Egyenletes, dinamikus és harmonikus növekedés. Ki ne vágyna erre, akár hobbi, akár verseny szinten űzve a sportot?

A Nike emblémája egyszerű, közérthető és rendkívül kifejező.
Egy pipa, amivel az elvégzett feladatokat szoktuk jelölni a tennivalók listáján.

Az Adidasban van egy strukturáltság, küzdeni akarás, kitartásra való ösztönzés - elvégre német alapítású cég.
Ezzel szemben a Nike az amerikai lazasággal azt sugározza: ha elkezdted, már túl is vagy rajta.
"Just do it", csak csináld és már győztél is, hiszen a névadója a görögök győzelmi istennője, Niké.
Related Posts with Thumbnails